Floriane Pilon

ARTIST
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Lives and works in Paris. Former student of École Nationale Supérieure d’Arts de Paris-Cergy (2014).

Restraint is omnipresent. Forms emerge through the tension between all the forces involved, coming from the creative process and from the properties of the materials which are used. Substances’ attributes are often natural and have a symbolic, pictorial and poetic significance. When mixed together, they get lost in the demands of stubborn craftsmanship and a questionable decision. The forms are created when two opposing forces come together, a process which releases different energies, ranging from disposal to release. This provides viewers with a raw yet sensitive atmosphere.

These present forces, which are both discreet and obvious, react to reveal a place, by mixing together closely and by drastically transforming. They disrupt our relationship with space and they challenge architecture. Parts and components are designed in situ most of the time. Whenever they’re not, their dimensions are set to be flexible so that they can adapt to any place they are exposed to. The creation of an installation or an environment is a way of reaching out to visitors and reflecting the way in which we establish contact with others based on how they move around a given space and time. In that way, a path is set out. Each place is a pretext for investing it and for thinking of other ways to uproot, to retain its spirit by using its outline, and to reactivate elsewhere, differently.

“Les œuvres de Floriane Pilon s’arriment par tous les moyens à un espace, à une tradition, à des matériaux (bois, porcelaine, béton, tissu), des textures (velours, soie, papier abrasif) connus pour mieux les mettre
hors jeu. L’installation Luth I (2013) fait par son titre explicitement référence à l’univers de la lutherie. Le bois moulé, cintré à chaud, se voit prolongé par des « lattes » de soie arrimées directement au mur. La course de ces lignes dans l’espace est « cassée », « contre-carrée » par de graciles structures de béton. L’artiste explore les effets de puissantes trajectoires, souvent là pour induire au spectateur de nouvelles façons d’appréhender l’espace, voire « de le consommer ». Un tissu En suspens (2012) maintenu miraculeusement dans le vide suffit à créer une ligne infranchissable, une tension dans l’espace. L’artiste s’agrippe au lieu physiquement par différents points d’accroche, et, plus subtilement, par l’usage de la colophane, une résine employée par les musiciens sur leur archet et les sportifs qui en recouvrent leurs chaussures pour une meilleure adhérence au sol. Ses différentes interventions in situ redessinent la dynamique du lieu, souligne l’élan d’un couloir, crée des moments de ralentissement, d’arrêt. La dureté du mur n’en est que plus réelle. Floriane Pilon l’éprouve en projetant ses rouleaux de terre crue ou en exposant dessus ses frêles moulages de tuyaux d’arrosage. L’artiste mise sur la force des contrastes ; des matériaux soyeux mis en tension, ou des bandes de ponçage saturées de charbon et de colophane à effet velouté (Sans titre I, 2012). Pour sa création à la Graineterie de Houilles, l’artiste concilie une fois de plus les contraires en appliquant la technique de la porcelaine à celle du plissage de tissus à la vapeur (apprise auprès du célèbre artisan parisien Lognon). La répétition des mêmes gestes ancestraux (le tissu est appliqué dans un « moule » en carton) est ici dictée par le poids de la matière, au risque de voir la forme s’affaisser.”

Alexandra Frau, January 2016

CV

SEPTEMBER 2018 : Festival de l’Estran, collective exhibition, Côte de Granit Rose, Bretagne.
Battre la ligne, solo show, Galerie d’Art du Linkin, Perros-Guirec.
JUNE – SEPTEMBER 2018 : Festival Horizons, collective exhibition, Massif du Sancy, Auvergne.
AUGUST – OCTOBER 2017: Recouvrées, Collective exhibition, Castel Coucou, Association, former synagogue, Forbach, France.
JUNE – AUGUST 2017: Concours International de Création en Porcelaine, collective exhibition, Limoges, France.
APRIL – MAY 2016: 10ème Biennale de la Jeune Création, collective exhibition, Centre d’Art de la Graineterie, Houilles, France.
NOVEMBER 2015: Recto/Verso, collective exhibition and auction at Fondation Louis Vuitton, Paris.
AUGUST 2015: Ecluses, Soloshow, Art Club artist-run space, Paris.
JUNE 2014: Scène parisienne, collective exhibition, at Samuel Lallouz Gallery, Montréal, Canada.
JUNE 2013: Collective exhibition at la Parole Errante, Montreuil, France.
APRIL 2013: Plug-in, collective exhibition, at Château de la Roche-Guyon, La Roche Guyon, France.

APRIL – JUNE 2019 :  Pâtissez-Tapissez ! residency, as part of Jeune Création program organized by Les Ateliers Médicis, Ecole primaire Lou Malhoulet, Le Pouget, Hérault, France.
JANUARY – FEBRUARY 2019 : Residency around the theme Fluttering, Ecole Claude Poli, Champigny-sur-Marne, France.
JULY 2017 : Residency around the theme Paper, Castel Coucou Association, former synagogue, Forbach, France.
FEBRUARY 2015 – MAY 2016 : Residency in the Raynaud’s studio, Saint-Junien, France.
AUGUST 2015 : Residency at Art Club artist-run space, Paris.